Zajęcia obejmują tematykę świąteczną. Celem zajęć jest uświadomienie uczniom wpływu naszych decyzji na stan środowiska oraz pokazanie jak można dbać o nsze środowisko. Jedna godzina rozpisana jest na pracę uczniów w pracowni komputerowej. W jej czasie uczniowie wykonują bombkę na choinkę ekologiczną, dekorującą klasę.
Zajęcia opracowane i przeprowadzone w klasie I przez mgr Beatę Pasikowską nauczycielkę Szkoły Podstawowej nr 173 w Łodzi
zajęcia przewidziane na:
- 3 godziny zajęć nauczania zintegrowanego
- 1 godzinę w pracowni komputerowej
Krąg tematyczny. Święta Bożego Narodzenia Temat dnia. Choinka w klasie
Zapis w dzienniku lekcyjnym. Rozpoznawanie drzew iglastych na podstawie gałązek, długości igieł i szyszek. Kształtowanie pojęć: drzewa iglaste, choinka, choinka ekologiczna, świerk, sosna, jodła. Wprowadzenie dwuznaku "ch, Ch" w oparciu o wyraz podstawowy choinka. Czytanie słów i ich podział na sylaby, głoski, litery. Układanie zdań z rozsypanki zdaniowej. Wyjaśnienie hasła "Prawdziwą choinkę zostaw sobie na lato" Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 10. Wykonanie elementów do choinki ekologicznej – bombek - w programie graficznym Paint.
Cele ogólne.
- Uświadomienie dzieciom jak nasze decyzje wpływają na stan środowiska i jak można zadbać o środowisko naturalne.
- Kształcenie samodzielnego myślenia oraz umiejętności posługiwania się narzędziem pracy – komputerem – podczas wykonywania ozdobnej bombki w programie graficznym Paint.
Cele operacyjne.
- Zna nazwy niektórych gatunków drzew iglastych
- Wie, dlaczego należy chronić drzewa w lesie
- Rozumie pojęcie choinka
- Rozpoznaje dwuznak ch
- Dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów z dwuznakiem ch
- Pisze dwuznak ch w połączeniach sylabowych, w liniaturze
- Wypowiada się całymi zdaniami
- Dodaje i odejmuje liczby w zakresie 10
- Układa zdania z rozsypanki wyrazowej
- Rozpoznaje na ilustracjach drzewa iglaste po kształtach i szyszkach.
- Rozpoznaje w naturze drzewa iglaste po igłach.
- Rozumie pojęcia drzewa iglaste, choinka, "choinka ekologiczna"
- Potrafi rozpoznawać samogłoski i spółgłoski.
- Potrafi dzielić wyrazy na sylaby
- Potrafi wykonać bombkę stosując poznane ikony i funkcje programu Paint.
- Potrafi posługiwać się myszką.
- Potrafi używać suwaków.
Metody. Wg Okonia Asymilacji wiedzy (rozmowa, pogadanka, praca z tekstem) Praktyczna Samodzielnego dochodzenia do wiedzy INFORMACYJNA (podające): wyjaśnianie; HEURYSTYCZNA (poszukujące): problemowa.
Formy pracy. Indywidualna jednolita Zbiorowa jednolita Indywidualna zróżnicowana
Środki dydaktyczne.
- kaseta video z zestawu edukacyjnego "Notatnik przyrodniczy" Telewizji Polskiej S.A. i Studia Filmowego ANIMA-POL z Łodzi
- ilustracje drzew (jodła, sosna, świerk)
- naturalne okazy gałązek drzew iglastych
- podręcznik i karty pracy "Wesoła Szkoła" część 1 klasa I
- komputery,
- oprogramowanie komputerowe – program Paint - ćwiczenia opracowane w programie graficznym Paint,
- choinka wymalowana na kartonie,
- drukarka,
- nożyczki, klej
CZĘŚĆ 1 TOK ZAJĘĆ NAUCZANIA ZINTEGROWANEGO
- Sprawy organizacyjno – porządkowe. Sprawdzenie listy obecności
- Wprowadzenie do tematu zajęć poprzez zagadkę
Na jesieni, latem, zimą oraz wiosną
Na tym drzewku zieloniutkie igły rosną A raz w roku, gdy gwiazdkowe trwają święta Stoi w domu wystrojona jak panienka. Choinka
- Uświadomienie celu zajęć
Na dzisiejszych zajęciach zapoznamy się bliżej z drzewkiem, które w grudniu ozdabia nasze mieszkania.
- Ustalenie odpowiedzi na pytania
- Jakie znamy drzewa, które są przez cały rok zielone?
- Jak nazywają się liście tych drzew?
- Jak będziemy nazywać wszystkie drzewa, które mają igły?
- Oglądanie zawieszonych przez nauczyciela na tablicy ilustracji drzew iglastych, porównywanie ich wyglądów, igieł i szyszek.
- Przyporządkowywanie naturalnych okazów igieł do ilustracji ich drzew.
- Ustalenie, które z tych drzew można ubrać na święta i jak nazywa się takie drzewko.
- Śpiewanie znanych piosenek o choince.
- Podział wyrazu "choinka" na sylaby, głoski, litery.
- Wprowadzenie dwuznaku "Ch, ch" w oparciu o wyraz podstawowy "choinka"
- Zapis dwuznaku "Ch, ch" w liniaturze powiększonej i zwykłej.
- Podpisywanie obrazków, liczenie głosek i liter w wyrazach, uzupełnianie ilości głosek i liter. – karty pracy nr 63 ćw. 1, 2, 3 i 4
- Układanie, zgodnie z kolorem, zdań z rozsypanki wyrazowej. Pisanie zdań w liniaturze. – karty pracy nr 63 ćw. 5
- Wyszukiwanie dwuznaku "ch" w tekście czytanki "Drzewko pachnące lasem". – podręcznik str. 56
- Ja przeczytam tekst z podręcznika, a wy w tym czasie odszukajcie w tekście czytanki wyrazy z dwuznakiem "ch" i za pomocą ołówka otoczcie je pętlą.
- Odczytanie znalezionych wyrazów.
- Rozmowa na temat przeczytanego tekstu i ilustracji.
- Przyjrzyjcie się ilustracji w podręczniku, co dzieje się na ulicach miasta?
- Kto robi zakupy?
- Co kupują?
- Po co kupują drzewko?
- Jak nazywa się takie ubrane drzewko?
- Obejrzenie filmu z zestawu edukacyjnego "Notatnik przyrodniczy", – "Dlaczego choinki stroją się na święta?"
Obejrzyjcie teraz uważnie film, w którym pewien chłopiec o przezwisku Mały zastanawia się nad choinkami i nad zachowaniem swojego kolegi o przezwisku Kaktus.
- Ustalenie odpowiedzi na pytanie tytułowe filmu oraz pytanie
- Jakie choinki można mieć w domu na święta? (drzewka naturalne, ścięte; drzewka sztuczne; drzewka, stroiki wykonane z naturalnych gałązek; drzewka w doniczkach)
- Czym można zastąpić naturalne drzewko w naszym domu i dlaczego? (drzewkiem sztucznym, stroikiem z gałązek)
- Jakie są zalety prawdziwych drzewek i stroików wykonanych z naturalnych gałązek? (ładnie wyglądają i pachną)
- Jakie są ich wady? (szybko usychają)
- Jakie są zalety sztucznych drzewek? (ładnie wyglądają, nie opadają im igły, można je wykorzystać ponownie)
- Jakie są ich wady? (nie pachną)
- Jakie są zalety drzewek w doniczkach? (ładnie wyglądają, nie usychają, ładnie pachną, można je wykorzystać ponownie)
- Jakie są ich wady? (nie mają)
- Czym różni się las od plantacji drzewek? ( plantacje są sadzone po to, by móc wycinać drzewka właśnie na sprzedaż)
- Skąd pochodzi drzewko, które rośnie u Małego w ogródku? (z plantacji)
- Jak rozumiecie hasło "Prawdziwą choinkę zostaw sobie na lato"? (zostawić na lato oznacza zostawić ją w lesie, aby latem dawała cień w upalne dni)
- Postawienie problemu
- Zastanówcie się teraz, jaką choinkę chcielibyście mieć w swoim domu na święta? Pomogą wam w wyborze gałązki drzewka z podręcznika, na których zapisane są różne przykłady.
- Jaką choinkę wybrałeś? Dlaczego?
- Osoby, które wybrały choinkę zrobioną z gałązek jodły, stroik, drzewko iglaste z plantacji, drzewko iglaste w doniczce lub sztuczną choinkę są prawdziwymi przyjacielami lasu. Możecie sobie przykleić w zeszycie z wyklejanki - znaczek – nagrodę.
- Praca samodzielna uczniów w karcie pracy nr 65 "Wesoła Szkoła" cz. 2 klasa I - wyklejanka
- dopasowywanie koron drzew iglastych do ich pni zgodnie z działaniem matematycznym
- podpisywanie powstałych drzew
- Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 10 – matematyczna choinka. (załącznik 1)
- Przygotujcie kredki. Pokolorujcie prostokąt przy 3 na żółto, przy 4 na niebiesko, przy 5 na pomarańczowo, przy 6 na czerwono, przy 7 na brązowo, przy 8 na fioletowo i przy 9 na zielono. Obliczcie działania na rysunku choinki i zgodnie z tymi kolorami pokolorujcie ją.
- Sprawdzenie wykonanej pracy
- Podsumowanie zajęć
Jak nazywają się drzewka, które zamiast liści mają igły? Jakie drzewa są zimą zielone? Jak nazywamy drzewko ubierane w grudniu na święta? Co to znaczy "choinka"? Jakie choinki możemy mieć swoich domach, aby nie niszczyć przyrody? Jak jeszcze możemy zadbać o świąteczne drzewka? CZĘŚĆ 2 TOK ZAJĘĆ KOMPUTEROWYCH
- Sprawy organizacyjno – porządkowe.
- zajęcie miejsc przy stanowiskach pracy
- uruchomienie sprzętu
- Wprowadzenie do tematu zajęć poprzez rozmowę na temat nadchodzących świąt Bożego Narodzenia
- Co ciekawego dzieje się w grudniu?
- Kto z was wie, co to takiego "choinka ekologiczna"?
- Wyjaśnienie pojęcia "choinka ekologiczna"
- To taka choinka, która nie będzie niszczyła środowiska i przyrody. To taka choinka, która pozwoli rosnąć w lesie prawdziwemu drzewku.
- Przyczepienie na tablicy kartonu z narysowaną choinką. (na choince są łańcuchy, świeczki, gwiazdki – nie ma jednak bombek.)
- Otworzenie ćwiczenia w programie Paint
- Otwórzcie program Paint (nauczyciel otwiera zadanie 1 jednocześnie prosząc uczniów, aby przyjrzeli się zawieszonej na tablicy choince)
- Jakie elementy ozdobne zawieszone są na choince? (uczniowie wymieniają elementy dekoracyjne choinki)
- Doskonale. Przed wami zadanie. Przeczytajcie wyraz. Podzielcie go na sylaby za pomocą czarnej linii. Teraz pokolorujcie samogłoski i spółgłoski korzystając z wypełnienia kolorem. Pamiętajcie o dwuznaku.
(W Paint przygotowane jest zadanie dla uczniów. Uczeń ma podane słowo a pod nim model wyrazowy z zaznaczonym innym kolorem dwuznakiem. Za pomocą linii prostej dzieli model na sylaby a następnie koloruje prostokąty na kolory samogłosek i spółgłosek)
- Kontrola wykonanej pracy i otworzenie następnego zadania uczniom pracującym szybciej
- Informacja udzielana bezpośrednio uczniowi, aby nie przeszkadzać w pracy pozostałym.
Przeczytaj wyraz, który widzisz i wykonaj do niego model sylabowy dzieląc namalowany prostokąt na sylaby. Następnie pod spodem wykonaj model samogłosek i spółgłosek. Tam gdzie brakuje modeli sylab i samogłosek ze spółgłoskami dorysuj samodzielnie korzystając ze znanych ikon programu. Wykonaną pracę zgłoś nauczycielowi.
- Przystąpienie do wykonania głównego zadania zajęć – kolorowej bombki za pomocą poznanych ikon programu graficznego Paint.
- Uruchomienie ćwiczenia 2 – szablonu bombki (szablon jest większy niż monitor po to aby dzieci używały suwaków.
(Dobrze jest jednak przygotować szablon czystej bombki, aby dzieci zachowały proporcje.)
- Wydrukowanie gotowych bombek, wycięcie i przyklejenie ich na kartonie choinki
- Nauczyciel drukuje uczniowie wycinają i przyklejają na choince
- Podsumowanie zajęć
- Ocena indywidualnej pracy uczniów – nagrodzenie wykonanej pracy
Opracowanie: Beata Pasikowska |